Hỏi cách học lập trình game mobile

Chào các bạn. Mình tên Công, năm nay 26t. Hồi còn đi học mình rất thích và cảm thấy bản thân có khả năng làm tốt những công việc trên máy tính. Cũng từng muốn học lập trình nhưng do mải chơi nên bây giờ mới mới có thể tìm lại thứ mình thích. Rất may mắn tình cờ tìm được diễn đàn của các bạn có chuyên môn, nay xin được hỏi một số điều:

  • Mình muốn học lập trình Game Mobile thì có thể tự học được không hay bắt buộc phải đến lớp? Vì mình còn đi làm nên mong muốn có thể tự học hoặc học online. Không cần quá chuyên sâu nhưng phải chắc nền tảng kiến thức.
  • Mình học vì đam mê nên muốn học để có thể ra 1 con game 3D đơn giản nhưng phải hoàn chỉnh thì có phải học code không? Mình tìm hiểu thì biết có 1 số app làm game không cần học code, hoặc chỉ cần biết một số code nhất định.
  • Cuối cùng thì build 1 PC lập trình game Mobile loại trung bình thì mất khoảng bao nhiêu?

Mong được các bạn giúp. Hoan hỉ xin gửi tiền cafe!

Những câu hỏi kiểu này không có câu trả lời cụ thể. Thường thì những câu hỏi kiểu này là để tìm người đồng cảm, tìm ví dụ, tìm động lực. Chứ không có chốt được câu trả lời được.
Nếu muốn chốt thì câu trả lời là với n điều kiện….
Đã có đam mê thì cứ bắt đầu thử thôi chứ còn lăn tăn gì nữa, bỏ ra 1 2 tuần để thử bắt đầu học và làm một cái gì đó, có mất gì đâu. Thậm chí là thử làm 1 cái game chỉ có 1 screen duy nhất có hình cục xí ngầu, chạm vô thì nó ra mặt random thôi. Đi từ những cái nhỏ nhất, bớt những cái xa xôi
Thậm chí bạn đã tìm hiểu và thấy có thể làm game không cần code, vậy thì cứ thử thôi, tội tình chi phải học code
PC để làm game cũng thế, nó cũng giống như điện thoại 2tr với điện thoại 20tr đều lướt web được, giá tiền khác cho trải nghiệm khác. Cùng giá tiền, mua cũ cũng khác mua mới.
Game iOS thì cần có mac, chỉ hướng đến android thì pc cũng được. PC 10tr cũng làm được, 20tr cũng làm được, tuỳ vào tài chính chi max bao nhiêu thì cứ chi max cho trải nghiệm tốt hơn thôi

7 Likes

Lập trình bất kỳ hệ thống nào cũng đều tự học.

Bạn có thể bát đầu làm game 2D với game maker studio 2

Máy có card nvidia, AMD, …

  • Desktop khoảng 10tr
  • Laptop khoảng 15tr

Hiện tại giá khoảng 2trieu cho RAM laptop DDR4 32GB 3200MHz bảo hành 36 tháng, nên chi phí bỏ ra học lập trình cũng không quá đắt.

2 Likes

I suggest these steps you can dive into (let’s consider it, don’t just read forget about it after few hours lol):

Prerequisite: English, doesn’t have to be perfect, but you should have basic level of understanding that you can read and comprehend material.

Caution: Avoid any tutorial videos in Vietnamese, it might make you too comfortable and scared with anything in English. Dive directly into any English videos you found and trying watch to the end, use Google Translate if you want.

  1. Start Learning Programming Languages: Begin with Java, C#, and Python. These three are fundamental to game development.

  2. Practice by Creating Simple Games: Once you have a grasp on the languages (it takes me a long time to learn, and now, i’m still can’t call me is ‘done’ with it lol), try to create as many simple games as you can. For example, consider making games like Snake, Block Puzzle, Minesweeper, or a basic version of Mario. Regarding UI libraries, use JavaFX or Swing for Java, WPF for C#, and Tkinter for Python.

  3. Move on to Game Engines: After completing around 8-10 projects and gaining a basic understanding of how games work, you can start learning about game engines such as Unity, Unreal, and Godot. Try to create games like Minecraft, Mindustry, or Pixel Survival. Although these projects may seem daunting, completing even one will significantly expand your knowledge.

  4. By the time you’ve completed the tasks above, you already know what have to do next :triumph: :triumph: :triumph:.

Don’t aim too high at start, forget all this stuff. Begin with simple projects and gradually increase their complexity.

2 Likes

Your English seems to improve :+1:
Excellent idea. Love it!

1 Like

Wow :joy:. Why is it now so organzied? Is this from Chat-gpt or something? :joy:

I will not say i haven’t used it. When @Joe point out my mistake, i took it seriouly and decided to learn. I think the best way to learn is have someone to train me, so i choose Chat-GPT (since it has help me build numerous projects). After many hours of writing and it revised me, i realized how horrible my paragraph was:

  • Poor organization.
  • The grammar was incorrect.
  • Words used incorrectly (e.g. ‘onto’ instead ‘on to’, ‘type’ instead ‘enter’, use ‘can’ instead ‘might’).
  • Didn’t get straight to the point (use “…” many times).
  • There were too many repetitions of words like ‘and’, ‘i’ or ‘so’.

Seeing these flaws and review my old article made me think, “How could i write something so terrible like that?”. It was incredily helpful to have someone point out my mistakes, i might never have recognzed them.

I realized Vietnamese and Engish are really very different

2 Likes

@otaku_professor
You will make it. I’m sure !

2 Likes
83% thành viên diễn đàn không hỏi bài tập, còn bạn thì sao?